wroclaw.pl strona główna Kulturalny Wrocław – najświeższe wiadomości o kulturze Kultura - strona główna

Infolinia 71 777 7777

14°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 23:55

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Aktualności
  4. Majówka w Operze Wrocławskiej
Kliknij, aby powiększyć
Na zdjęciu artyści na scenie w przebraniu pajaców układający napis Pajace fot. Marek Grotowski
Na zdjęciu artyści na scenie w przebraniu pajaców układający napis Pajace

W momencie, kiedy książka „Chłopki” wrocławianki Joanny Kuciel-Frydryszak zyskały status kultowej pozycji, a los nieuprzywilejowanej części społeczeństwa szczególnie nas interesuje warto pójść tym śladem i wybrać się na wieczór oper, których bohaterami są prości ludzie i ich wielkie namiętności. W weekend 4-5 maja w Operze Wrocławskiej „Pajace” Leoncavalla i „Rycerskość wieśniacza” Mascagniego. To tylko część propozycji teatru.

Reklama

Niezwykłe opery o zwykłych ludziach 

Obydwa dzieła – „Pajace” Ruggiera Leoncavalla i „Rycerskość wieśniacza” Pietra Mascagniego uznawane są za absolutnie sztandarowe przykłady weryzmu w operze. Założeniem weryzmu było, aby w utworach odtworzyć, możliwie jak najwierniej, codzienne życie prostych ludzi, a libretta mogły być nawet inspirowane autentycznymi wydarzeniami opisanymi na łamach gazet, albo wielką literaturą, choć także poświęconą ludzkiej naturze (jak choćby 20-tomowy cykl powieściowy „Les Rougon-Macquart” Emila Zoli).

Dwie opery – dwuaktowe „Pajace” i jednoaktowa „Rycerskość wieśniacza” – wykonuje się podczas jednego wieczoru – to wieloletnia tradycja we wszystkich teatrach operowych świata. Nic w tym dziwnego. Obydwa dzieła mają bohaterów z ludu.

W „Pajacach” podglądamy środowisko wędrownych aktorów i spektakl namiętności i zazdrości, bo szef komediantów Canio jest obsesyjnie zaborczy wobec żony Neddy, która pragnie wyrwać się z tego związku.

Ich małżeńska psychodrama z domu przeniesie się na scenę, a widzowie opery będą oglądać teatr w teatrze, bo w libretcie „Pajaców” odbywa się przedstawienie dla wieśniaków, podczas którego rozstrzygają się nie tylko losy scenicznych bohaterów, ale i nieszczęśliwa relacja Cania i Neddy. 

Do najsłynniejszych fragmentów opery należy aria „Vesti la giubba”, kiedy Canio ucharakteryzowany na Pajaca musi grać komiczną postać, podczas gdy za szerokim uśmiechem kryje łzy rozpaczy.  

W partii Neddy w „Pajacach” zadebiutuje na te scenie wrocławska sopranistka Katarzyna Mackiewicz. – Nedda to wyjątkowa postać, targana skrajnymi emocjami – podkreśla śpiewaczka. Rolę będzie wykonywała w spektaklach naprzemiennie z bułgarską sopranistką Dianą Lamar.  

W „Rycerskości wieśniaczej” akcja toczy się w sycylijskiej wiosce w końcu XIX wieku, gdzie dawna niespełniona miłość ożywa po latach i rozbija małżeństwo Loli i Alfia oraz narzeczeństwo Santuzzy i Turiddu, który nie potrafi zapomnieć o zamężnej Loli. 

Napięcie rośnie, a po nabożeństwie w miejscowym kościele mężczyźni będą musieli rozstrzygnąć sprawę zdrady w pojedynku. 

Jedną z najpiękniejszych części opery jest intermezzo, które zapowiada wyjście ludzi z kościoła. 

W Operze Wrocławskiej obydwa dzieła obejrzymy na scenie w weekend 4 i 5 maja. Obydwie opery wyreżyserował niegdyś dla tej sceny Waldemar Zawodziński. Teraz wrócą do repertuaru.

– Każdy tytuł, prędzej czy później, trafia do tzw. zamrażalnika, ale jeśli nie jest zbyt często grany, to dla przedstawienia śmierć. A i „Pajace”, i „Rycerskość wieśniacza” to tytuły z żelaznego repertuaru, które powinien mieć w zapasie i pokazywać każdy teatr operowy – tłumaczy Waldemar Zawodziński.  

Opera Wrocławska – premiery 2024/2025

Są już zapowiedzi pierwszych premier Opery Wrocławskiej na sezon 2024/2025. Jesienią i u progu zimy czeka nas spora dawka naprawdę wspaniałych operowych tytułów. 

W październiku premiera „Nabucco” Giuseppe Verdiego, w listopadzie balet „Królowa śniegu”, w grudniu „Cyrulik sewilski” Gioacchino Rossiniego. 

Najbardziej tajemniczy w tym zestawieniu tytuł baletu – „Królowa śniegu” jest inspirowany ponadczasową, łączącą pokolenia baśnią Hansa Christiana Andersena, zaś muzyka nawiązuje do twórczości Antonia Vivaldiego. 

Z zespołem Opery Wrocławskiej częściej współpracował będzie baryton Grzegorz Szostak, świetny interpretator m.in. partii Zachariasza w operze „Nabucco” Verdiego.  

„Pajace”, „Rycerskość wieśniacza” – są jeszcze bilety na długi weekend

Bilety kosztują od 40-170 zł. Kupimy je przez stronę Opery Wrocławskiej na sobotę 4 maja (na 19.00) i na niedzielę 5 maja (na 18.00).  

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl